Van Miraflores naar Huaraz - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Mats Emonts - WaarBenJij.nu Van Miraflores naar Huaraz - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Mats Emonts - WaarBenJij.nu

Van Miraflores naar Huaraz

Door: Mats

Blijf op de hoogte en volg Mats

11 November 2014 | Peru, Huaraz

Zoals ik het vorige verslag eindigde was het plan om naar het stadsdeel Miraflores te gaan om een nieuw hostel te zoeken. We besloten te voet naar Miraflores te trekken. Zo konden we alvast wat wennen aan de wandelingen die ons de komende maanden nog staan te wachten. Bovendien zie je op deze manier meer van de stad dan vanuit een taxi. Na het reorganiseren van de backpacks begonnen we aan de wandeling van bijna 9 km. Het was lekker weer, wat de wandeling best aangenaam maakte. Even wennen aan de backpack, maar ook dat viel best mee. Lima veranderde langzaam in een mooie en toeristische stad. Naarmate we dichter bij de kust kwamen kwam de zeewind ons al tegemoet, heerlijk! We klopten aan bij een hostel genaamd The Flying Dog. De receptioniste sprak vloeiend Engels, erg prettig. We voelden ons al snel erg op ons gemak in Miraflores!

Na een lunch op de boulevard gingen we de terrasjes opzoeken. Na een paar biertjes in een gezellige Irish pub viel Luuk zijn oog op een fles Captain Morgan achter de bar. Zonder te twijfelen bestelden we een Captain Morgan-cola. De serveerster kende het niet, maar schotelde ons uiteindelijk een drankje voor waar Tinus en Joeri een puntje aan kunnen zuigen! (Sorry, maar jullie blijven wel onze favoriete barmannen hoor.)

Hoewel we zo lang mogelijk wakker probeerden te blijven om in het plaatselijke ritme te komen, moesten we het op een gegeven moment opgeven. We werden zondagmorgen dan ook weer vroeg wakker. We overlegden over de plannen voor de komende dagen en besloten dat we met de bus naar het noorden zouden gaan. Het hooggebergte Cordillera Blanca in, naar de stad Huaraz. Na wat onderzoek vonden we via het internet een busreis. De bus zou vertrekken vanuit het stadsdeel La Victoria, dat we een dag eerder waren 'ontvlucht'. We vroegen de man van het hostel of hij een taxi kon regelen voor de volgende morgen. "La Victoria? Mmm, don't go there. You're foreigners, it's dangerous." Luuk en ik keken elkaar even aan en krabten ons achter de oren. Hehe... De man gaf ons een ander adres waar we een reis konden boeken, and so we did.

Dat geregeld hebbende wandelden we weer richting la playa om wat te eten aan zee. De restaurantjes waren nogal fancy maar ach, we hadden honger en je betaalt uiteindelijk net zo veel als voor een Shoarmaschotel bij Aly. Twee relaxte en vriendelijk obers verzorgden ons prima. Of we naar Cusco gingen tijdens onze reis was hun vraag. "You're gonna love it!" Dat hadden we alvaker gehoord, mooi vooruitzicht voor over een paar weken! Na het eten dwaalden we een beetje af in Lima. We namen een taxi terug naar Miraflores. Gaandeweg zie je de abrupte verschillen in rijkdom tussen de stadsdelen. Je gaat het hoekje om en komt in een andere wereld terecht. Best een bizar gezicht.

Gistermorgen vertrok onze bus naar Huarez. Een Peruaan die in het tourisme werkt en zei dat hij Herman heette, regelde dat we bij het busstation aankwamen. Hij sprak ons op straat aan, kende een aardig woordje Nederlands ook. 's Avonds stapten we uit in het hooggebergte Cordillera Blanca, ten noorden van Lima. Tijdens de busreis konden we alvast een beetje genieten van het mooie landschap dat Peru te bieden heeft. Lima is een stad omgeven door woestijn. Al snel zagen we links dan ook de stille oceaan en rechts zand met hier en daar wat begroeiing. Vanzelfsprekend kwam steeds meer gebergte tevoorschijn. Zigzaggend klommen we het Andesgebergte in, een mooi gezicht. Geleidelijk van zee en strand naar wolken en besneeuwde toppen. Vervolgens weer afdalen naar de vallei waarin Huaraz ligt. Zeer mooi!

Toen we aankwamen in Huaraz was het zeer druk op de straten. Langs de kant veel vrouwen in traditionele Peruaanse kleding die hun waar op het trottoir hadden uitgestald. Leven genoeg zo op het eerste gezicht! We zochten naar een backpackershostel dat ons werd aangeraden, maar konden het niet vinden. Omdat het al avond was boekten we een overnachting in een ander hostel. Toen we daarna wat gingen eten zagen we dat het onvindbare hostel om de hoek lag. Haha, dan maar alvast boeken voor de volgende dagen.

Onze mede-Neerenaar Bart verblijft in Caraz, een kleiner plaatsje in de Cordillera Blanca. Wellicht zien we elkaar om samen een trekking te doen. Vandaag gaan we meteen de opties doornemen. Het plan is er om begin volgende week terug naar Lima te gaan en daar in ieder geval met z'n vieren af te spreken. Guus zal dan namelijk ook terug zijn in Lima. Hoewel dit idee al is besproken leven we vooral van dag tot dag. We zijn neergestreken in Huarez en zien vandaag wel verder!

Het gaat ons goed, we hebben het prima naar onze zin. We maken ons de taal langzaam eigen dus het zal alleen maar beter worden hier. De foto's staan op facebook. Un saludo de tus amigos!

• 11 November 2014 - 13:34

Pieter:

Sjeoan det ge weer tied höbtj gevónje òm te sjrieve.

• 11 November 2014 - 14:17

Jos Emonts:

Mooi om te lezen dat jullie je draai hebben gevonden. Genieten Luuk en Mats, want het is vandaag de elfde van de elfde en dus is het zo weer aswoensdag; dan zit het er voor jullie alweer bijna op. (Aswoensdag vond ik vroeger niet zo'n fijne dag ...in 2015 ben ik misschien opgelucht dat het weer zover is) :)

• 11 November 2014 - 14:18

Jos Emonts:

• 11 November 2014 - 16:20

Gerlie:

Fijn dat het jullie goed bevalt daar. Lees volgende keer graag over jullie trektocht. Doe de Neerse Bart de groeten.

• 11 November 2014 - 20:01

Monique Lucas:

Sjoon om te laeze det het good mit uch geit en geer heerlik aan het geneete zeet.
    Väöl groete

• 12 November 2014 - 13:05

Els Jacobs:

Geweldig mats en luuk dat jullie het naar jullie zin hebben.
    veel plezier. Els&hans.

• 12 November 2014 - 22:09

Lizzy:

Leuk jonges! Blief os mer op de hoogte hoaje!!